بازی های مختلف افزایش دقت در کودکان 2 تا 7 سال

بازی های مختلف افزایش دقت در کودکان 2 تا 7 سال

بازی های افزایش دقت در کودکان

بازی های افزایش دقت در کودکان تنها گذراندن وقت برای آنها نیست بلکه کودکان حین بازی رشد پیدا می‌کنند و مهارت‌های مختلف آنها ارتقا می‌یابد.

بازی در کودکان همچون غذایی برای رشد کارکردهای مغز می‌باشد.

بنابراین هرچه کودک زمان بیشتری را به بازی کردن بگذراند مهارت‌های کودک به طور کاملتری ارتقا می‌یابد ‌؛مهارت هایی همچون: توجه و تمرکز،حافظه، سرعت پردازش، حل مسئله ،برنامه‌ریزی،حرکت و هماهنگی حرکات، ارتباط اجتماعی و…. تمام این مهارت‌ها در هنگام بازی رسش پیدا می‌کنند.

اگر به خوبی با کودک خود بازی نکنیم و او را از کسب تجربه از محیط باز داریم در نتیجه در آینده کودک به چالش‌هایی از جمله عدم برقراری ارتباط درست، فراموش کردن کارها ،دستپاچگی حین انجام فعالیت‌ها، کند بودن به هنگام انجام تکالیف و… مواجه خواهد شد.

پس در می‌یابیم که بازی برای کودکان بسیار ضروری است. و لازم است که بدانیم چه بازی‌هایی را باید با کودک خود انجام دهیم تا به رشد هوش و مهارت‌های آن کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: تعریف دیستروفی عضلانی دوشن،تشخیص و روش های کنترل آن

در اینجا به معرفی بازی های افزایش دقت در کودکان متناسب با سن آنها می‌پردازیم:

بازی‌های مناسب برای کودکان سنین 2تا 3 سال

بازی‌های مناسب برای سنین 2تا 3 سال

  • گل بازی
  • مچاله کردن کاغذ
  • انواع پازل ها
  • بازی فرغونی
  • پا های کودک را بگیرید و از کودک بخواهید روی دستان خود وزن بیندازد و به سمت جلو حرکت کند.
  • بازی رنگ و شکل

دایره‌هایی را با کاغذ رنگی درست کنید و روبروی کودک قرار دهید. کارت تصاویر مختلف را نیز در کنار کودک قرار دهید(حیوانات،میوه ها ،اشیاء و…) در این هنگام از کودک بخواهید با نام بردن هر در این هنگام از کودک بخواهید با نام در این هنگام از کودک بخواهید هر تصویری را روی رنگ خاصی قرار دهد مثلاً بگویید سیب را روی آبی بگذار.

  • بازی پریدم

کارت تصاویر مختلفی را روی زمین بگذارید،از کودک بخواهید نام هر کارتی را که می‌برید روی آن بپرد وهمزمان نام کارت را ببرد وبگوید پریدم(مثلاً شما بگوید توپ و کودک بگوید توپ پریدم)

بیشتر بخوانید: تعریف آلزایمر، علت شروع و راه های پیشگیری از آلزایمر

  • بازی دوستی رنگ ها

تعدادی چوب خط رنگی تهیه کنید و هر رنگ را در گوشه‌ای از خانه قرار دهید مثلاً آبی روی میز، قرمز کنار مبل ،سبز روی کابینت و… از کودک بخواهید هر بار که از شما چوب خطی می‌گیرد ببرد و کنار همرنگش( دوستش) قرار دهد و دوباره برگردد و از شما چوب کارت جدید بگیرد. این کار را تا زمانی که تمام چوب خط‌ های در دست شما تمام شود ادامه دهید.

  • بازی بالا پایین

یک سطح بلند(پله یا سکو) جلوی کودک قرار دهید از کودک بخواهید اگر بالا گفتم بالا بپرد و اگر بالا بود بالا بماند ،گفتم پایین پایین بپرد و اگر پایین بود پایین بماند. دستور بالا و پایین را به سرعت و با ترتیب نامنظم به کودک ارائه می‌دهیم.

  • بازی جعبه

روی یک جعبه(مثلاً جعبه کفش) دو سوراخ کوچک ایجاد کنید. دور سوراخ‌های ایجاد کرده را با ماژیک رنگی دو رنگ متفاوت از هم(به عنوان مثال آبی و قرمز) بزنید. یک کاسه پر از لوبیا و نخود به کودک دهید. از کودک بخواهید اگر لوبیا برداشتی داخل سوراخ قرمز و اگر نخود برداشتی داخل سوراخ آبی بینداز.

  • کف بازی

یک اسفنج را خیس کرده و مقداری مایع دستشویی روی آن بریزید و به همراه یک سطل آب به کودک بدهید. از او بخواهید که با فشار دادن اسفنج کف آن را خارج کند.

بازی‌های مناسب برای کودکان سنین 3/5تا 5 سال

بیشتر بخوانید : تعریف توتیکولی گردن، انواع و شیوه درمان آن

بازی‌های مناسب برای سنین 3/5تا 5 سال

  • رد شدن از موانع

موانع متفاوت (میز،بالشت،ظروف،چسب زدن به چهارچوب درو…) در مسیر کودک قرار دهید و از او بخواهید با پریدن یا رد شدن از زیر آنها توپ‌ها را از ابتدای مسیر به داخل سبدی که در انتهای مسیر قرار دادید بیندازد.

  • بازی با خانه سازی

خانه سازی‌ها را طبق الگویی خاص بچینید سپس از کودک بخواهید همانند الگو را با خانه سازی‌هایی که در اختیاردارد درست کند.

  • بگرد و پیدا کن

وسیله خاصی را در گوشه‌ای از خانه پنهان کنید به کودک بگویید اگر به وسیله نزدیک شوی محکم‌تر روی میز می‌کوبم و اگر دور شوی شدت ضربه را کم می‌کنم کودک باید با توجه به شدت ضربه‌ای که روی میز می‌زنیم و می‌شنود وسیله‌ای را که پنهان کردیم پیدا کند.

  • بازی نانوا شو

آرد و آب را در اختیار کودک قرار دهید و بخواهید خمیر درست کند سپس خمیر را به شکل نان درآورده و به طور نمادین آن را در تنور قرار دهد و بپزد.

  • بازی حدس بزن من چی گفتم

شما راجع به یک کلمه توضیحاتی ارائه می‌دهید و کودک باید آن کلمه را حدس بزند به عنوان مثال در مورد سیب می‌گویید: یه میوه است که گرده، روی درخت، سه تا رنگ سبز، زرد و قرمز دارد و داخل آن هسته دارد. کودک باید با توجه به این توضیحات به کلمه سیب برسد.

بیشتر بخوانید: ضعف در دیکته نویسی، علل و مشکلات آن

  • بازی با توپ

در این بازی ما به یک سری توپ های کوچک رنگی نیاز داریم.توپ‌ها را به سمت کودک پرتاب کنید. به کودک بگویید اگر هنگام پرتاب کردن توپ اسم میوه گفتم توپ را بگیر و اما اگر اسم حیوان گفتم نباید توپی که به سمتت می‌آید را بگیری. این بازی سرعت عمل کودک را بالا برده و دقت را نیز تقویت میکند.

  • ماز

یک سری مسیرهای مارپیچ است که کودک باید مسیر خروج را پیدا کند کتاب‌های زیادی در رابطه با ماز‌ موجود می‌باشد که می‌توانید آنها را تهیه کنید و با کودک خود تمرین کنید.

  • بازی به پوست هندوانه برسیم

این بازی به صورت رقابتی  بین خود و کودک یا دو کودک صورت میپذیرد. یک هندوانه را به دو قسمت تقسیم کرده و هر یک از بازیکنان قسمتی از آن را برمی‌دارد‌. در این بازی باید هر یک از افراد با یک قاشق محتویات هندوانه را داخل ظرف دیگر بریزد و هر کس زودتر به پوست هندوانه برسد برنده است.

 

  • بازی با اشکال

تعدادی دایره ،مربع و مثلث رنگی در سمت راست و تعدادی در سمت چپ کودک قرار دهید. شما در این بازی اسم شکل و رنگ آن را بلند می‌گویید و کودک باید روی آن شکل در سمت راست بزند بار دیگر که شکل و رنگ دیگری را می‌گویید کودک باید روی آن در سمت چپ بزند به عبارتی با بردن نام هر تصویر کودک باید روی آن بزند ولی یک بار بر روی شکل سمت راست و بار دیگر برروی شکل سمت چپ.به عنوان مثال شما پشت سر هم و بدون مکث میگویید:

مربع آبی(کودک سمت چپ بزند)،دایره سبز(کودک سمت راست بزند)،مربع قرمز (کودک سمت راست بزند)و…

بیشتر بخوانید: درمان اختلال دیکته‌ نویسی، عوامل و راه کارهای درمانی این اختلال 

  • بازی فروشنده خریدار

تعدادی کار تحت عنوان پول به کودک می‌دهید(موجودی کودک) و شما نقش فروشنده را بازی می‌کنید در این بازی باید به ازای فروش هر وسیله مقداری معینی پول (کارت )دریافت کنید. میتوانید از دستگاه کارتخوان نمادین استفاده کنید.این بازی هم مهارت اجتماعی کودک را بالا میبرد و هم محاسبه کردن را می‌آموزد.از از کودکتان بپرسید با مقدار پولی که دارد چه وسایلی می‌تواند بخرد، اگر قرار باشد مقدار معینی پول برای خودت نگهداری ترجیح می‌دهی چه وسایلی بخری،به کودک یاد دهید اول وسایل ضروری را بخرد و…

بازی‌های مناسب برای کودکان سنین 5 تا 7 سال

بازی‌های مناسب برای سنین 5 تا 7 سال

  • بازی به مقصد برسد

یک صفحه شطرنجی تهیه کنید. یکی از مربع های صفحه شطرنجی را در پایین و یکی در بالای صفحه رنگ کنید. کودک باید با توجه به راهنمایی کلامی شما(بالا،پایین،چپ،راست) مثلا بگوید دوتا مربع بالا برو،سه تا چپ برو یکی پایین و….از مربع مشخص شده در پایین به مربع مشخص شده در بالا برسد.

  • بازی گوش کن و بپر

در این بازی سه دایره رنگی بزرگ (قرمز،آبی و سبز) با فاصله از هم روی زمین قرار میدهیم.از کودک می‌خواهیم رو به روی دایره ها قرار گیرد.شما به سرعت رنگ ها را نام میبرید و او باید با شنیدن نام هر رنگ جلوی آن بپرد.این بازی را می‌توانید با دو یا چند کودک انجام دهید.

  • بازی اعداد

اعداد ۱ تا ۱۰ را با رنگ‌های مختلف بر روی قطعه کاغذ مربعی شکل بنویسید و روی دیوار به صورت پراکنده بچسبانید. تعدادی چوب خط رنگی و یک لیوان نیز در کنار کودک قرار دهید. کودک باید به ترتیب ۱ تا ۱۰ روی اعداد بزند و بعد از ضربه زدن روی هر عدد نام آن را بلند بگوید و به تعداد و رنگ آن چوب خط جدا کند و در لیوان بیندازد و سپس به سراغ عدد بعدی برود.

  • گوش کن و برنده شو

در این بازی تنها به یک صندلی نیاز داریم. شما یک سری کلمات را نام می‌برید و به کودک می‌گویید اگر نام میوه گفتم روی صندلی بشین  و اگر نام حیوان شنیدی می‌توانی از روی صندلی بلند شوی ادامه دهی کودک . می‌توانید یک جدول امتیاز برای کودک درست کنید که به ازای هر واکنش درست یک امتیاز مثبت و هر واکنش اشتباه (بی توجهی به نام میوه و حیوان ها یا اشتباه ایستادن و نشستن)یک امتیاز منفی به کودک دهید.

  • بازی بزن به هدف

در این بازی باید شما گروه و صدای اول کلمه‌ای را مشخص کرده و با توجه به آن کودک کلمه را بگوید.

مثلا وسیله ی نقلیه با صدای اول ک:کشتی

میوه با صدای اول ن: نارنگی

نوشیدنی با صدای اول ش: شیر

حیوان دریا با صدای اول خ: خرچنگ

برای سخت‌تر شدن بازی می‌توانید صدای آخریا دوم را نیز مشخص کنید.

  • بازی لب خوانی

این بازی بسیار ساده است و هر در هر زمان و مکانی می‌توانید انجام دهید ؛به این صورت انجام می‌شود که ما کلمه‌ای را آرام و فقط با حرکت دادن لب‌ها می‌گوییم کودک باید کلمه‌ ی گفته شده را حدس بزند.

  • بازی با جمله

شما به راحتی می‌توانید این بازی را در خانه انجام دهید به این صورت که یک جمله به کودک می‌گویید و او باید فقط کلمه اول و آخر جمله را بگوید.

به عنوان مثال شما می‌گویید : مادر شیما برای او یک پیراهن صورتی زیبا دوخت و او باید فقط کلمه‌ی مادر و دوخت را بگوید.

  • بازی برعکس انجام بده

برای انجام این بازی به چهار دایره رنگی نیاز داریم. دایره‌ها را در چهار جهت کودک(جلو،عقب،چپ،راست) روی زمین قرار می‌دهیم. به او می‌گوییم با گفتن هر جهت تو در جهت مخالف آن روی دایره بپر و رنگ دایره را بلند بگو.

مثلاً ما میگوییم« جلو» او باید روی دایره «عقب» بپرد و رنگ دایره عقب را بلند بگوید.

بیشتر بخوانید: تعریف دیجیتال بیبی، تشخیص علائم و مدیریت آن

  • بازی برو و بایست

یک مسیر را برای کودک در نظر بگیرید(از یک سمت خانه تا سمت دیگر خانه یا حتی در محیط بازو پارک). شما یک توپی را در دست می‌گیرید و همزمان کودک در ابتدای مسیر قرار می‌گیرد. به کودک می‌گویید هر زمان که توپ را به سمت بالا پرتاب کردم تا زمان گرفتن مجدد توپ، شروع به حرکت به سمت مقصد به صورت لی لی می‌کنی. هر زمان توپ به دست من رسید تو باید بایستی. پرتاب توپ به سمت بالا و گرفتن آن را تا زمانی که کودک به انتهای مسیر مشخص شده برسد تکرار می‌کنیم. می‌توانید جایزه ای را در انتهای مسیر برای کودک قرار دهید تا با تمام کردن مسیر به آن برسد.

  • بازی سودوکو

این بازی برای همه آشناست و بسیار برای رشد مهارت‌های اجرایی کودک مفید می‌باشد. سودوکو در سطوح و اشکال مختلف اعداد، رنگ و شکل وجود دارد که می‌توانید آنها را تهیه کرده و با کودک خود انجام دهید.

بازی هایی که معرفی کردیم بسیار ساده هستند و با کمترین تجهیزات میتوانید با کودک خود انجام دهید و هم آن ها را سرگرم کرده و هم مهارت های آنها را تقویت کنید.

مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی افرا با داشتن بخش بازی درمانی میتواند به رشد و افزایش هوش کودکان شما کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟