آسیب های شایع دست ها و توانبخشی پس از جراحی

آسیب های شایع دست ها و توانبخشی بعد از جراحی

توانبخشی پس از جراحی دست

توانبخشی بعد از جراحی دست معمولا شامل چندین مرحله مختلف است. پس از انجام جراحی، افراد معمولا برای ایجاد ثبات یا بی‌حرکتی دست و مچ دست باید از آتل (splint) یا وسیله دیگری استفاده کنند. بیماران همچنین اغلب باید تمرینات دست را انجام دهند تا از چسبیدن تاندون‌های ترمیم شده به بافت اطراف و محدود کردن حرکت دست جلوگیری شود.

هدف اصلی کاردرمانی در آسیب های ارتوپدی اندام فوقانی رساندن دین به عملکرد های اصلی خود و بهبودی ادم؛ به همراه کاهش درد و افزایش توان عضلات تا حد امکان است:
می‌دانیم بخش زیادی از فعالیت های روزمره زندگی توسط دست ها انجام میشود به همین دلیل کاردرمانی نقش مهمی در توانبخشی اندام فوقانی دارد.
در اینجا به صورت مختصر به آسیب های شایع دست ها و توانبخشی پس از آن میپردازیم.
شما میتوانید جهت مشاوره با متخصصان توانبخشی اندام فوقانی در مرکز کاردرمانی افرا با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: کاردرمانی ذهنی کودکان خدمات و هدف از انجام آن

آسیب های شانه و درمان آن

آسیب های شانه

مفصل شانه دارای دامنه حرکتی بسیار زیاد است که این زیاد بودن میزان دامنه حرکتی می‌تواند باعث آسیب هایی در مفصل شود.
گروهی از آسیب های شانه شامل :

شکستگی و در رفتگی ، پارگی تاندون روتاتور کاف، شانه یخ زده ، آرتروز، تاندونیت،روماتیسم و … است.
. پارگی تاندون روتاتور کاف :
گروهی از عضلات هستند که شانه را ثبات می‌دهند و در جایگاه خود نگه میدارند، این عضلات به بالا بردن شانه به سمت سر کمک میکند.
هنگام آسیب ، درد در ناحیه شانه مشهود است و فرد هنگام حرکت دادن دست و دور کردن دست از سطح بدن احساس درد تیر کشنده دارد ؛ دامنه حرکتی در باز کردن شانه محدود است و معمولا صدای های رنده ای شکل میدهد .
از علل این آسیب می‌توان به ضربه خوردن در اثر افتادن و برخورد دست به زمین؛ استفاده بیش از حد ؛ افزایش سن ،ورزش سنگین ، کاهش جریان خون و … اشاره کرد.

. درمان

در صورت پارگی ناکامل درمان غیر جراحی؛ شامل تمرینات کاردرمانی و فیزیوتراپی به همراه استراحت و استفاده از بازو بند و دارو های مسکن کمک کننده هستند.
اگر موارد فوق نتیجه بخش نبود درمان جراحی انجام میشود.

. توانبخشی پس از جراحی

حدود دو هفته پس از جراحی مراحل اولیه فیزیوتراپی و کاردرمانی آغاز می‌شود: در این مرحله حرکات پسیو(بدون حرکت فعال توسط بیمار) شروع و برنامه یخ گذاری و ماساژ اجرا می‌شود.
پس از این مرحله حرکات کششی پسیو و دامنه حرکتی اکتیو و محدود با اجازه ی پزشک جراح آغاز می‌شود تا عضلات دچار اسپاسم و خشکی نشود.
پس گذشت این مراحل تقویت اولیه و سپس ثانویه طبق ارزیابی ها و معاینات تیم توانبخشی انجام می‌گیرد.
. شانه یخ زده :
درد تیر کشنده در ناحیه شانه و همراه با خشکی و کاهش دامنه حرکتی در شانه این عارضه در حدود ۴۰ تا ۶۰ سالگی ایجاد و در زنان بیشتر از مردان است.
این عارضه می‌تواند بدون عارضه باشد و یا در اثر ضربه ، دیابت ، همی پلژی ، ضایعات بافت نرم و … باشد.

. درمان : در مرحله اولیه حضور بیمار در کاردرمانی هدف تمرین درمانی جهت کاهش درد و حفظ دامنه موجود و جلوگیری از کاهش بیشتر دامنه است.
مرحله دوم حضور در کاردرمانی ؛ در این مرحله درد کاهش یافته و برنامه درمانی با هدف افزایش دامنه حرکتی و تقویت عضلانی با استفاده از حرکات اکتیو قدرتی متناسب با شرایط بیمار است.
. آسیب های شایع دیگر شامل در رفتگی و جا به جایی نیز ابتدا با بی حرکتی آتل بستن و یا اسپیلینت های خاص که توسط کاردرمان تجویز می‌شود مرحله اولیه را گذرانده و پس از کاهش التهاب ؛ بسته به میزان آسیب و مشکلات ایجاد شده در آن تمرینات تقویتی و بازتوانی توسط کاردرمان انجام میشود.
شما میتوانید در صورت ایجاد هر یک از آسیب های فوق با مرکز کاردرمانی ورامین همراه باشید تا از برنامه های توانبخشی بهرمند گردید.

بیشتر بخوانید : کاردرمانی در کودکان و مشکلات آن

شناخت آسیب های آرنج و درمان آن

آسیب های آرنج

بیشتر آسیب های آرنج شامل سندروم تنیس بازان، سندروم گلف بازان ، شکستگی آرنج و آسیب به اعصاب این ناحیه میباشد.
. سندروم تنیس بازان (تنیس البو):
درد در ناحیه خارجی و بر آمدگی آرنج است که به علت حرکات ناگهانی ، شدید، پشت سر هم به همراه چرخش آرنج ایجاد می‌شود که در ورزشکاران و نجار ها ، لوله کش ها ، نقاش ها و سایر مشاغلی که در آن از دست استفاده بیش از حد ميشود شایع است.
درمان اولیه فیزیوتراپی و توانبخشی است که با استفاده ازمدالیته های ضد التهاب و کمپرس سرد، آتل بندی و … میباشد
جراحی نیز آخرین متد درمانی در این عارضه است که پس از آن مجددا درمان توانبخشی طبق نظر کاردرمانگر و فیزیوتراپیست انجام میشود.
 . سندروم گلف بازان:
درد و آسیب در قسمت های داخلی آرنج که التهاب عضلات متصل به آن را باعث می‌شود در این بیماری مشهود است. بیشتر در مواردی‌ که فرد انگشتان خود را زیاد فشار میدهد و فعالیت های زیاد در مچ و انگشتان دارد مشاهده میشود.
متد های درمانی مشابه سندروم تنیس البو است اما نحوه تقویت عضلات و کشش های عضلانی‌ متفاوت از آن ميباشد.
آسیب های دیگری که در مفصل آرنج ایجاد میشوند شامل آسیب به اعصاب این ناحیه و شکستگی ها و سایر تروما ها میباشد که در مقالات بعدی به طور مفصل به آن ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: ام اس چیست؟ علائم و روش های درمان آن

آشنایی با آسیب های مفصل مچ 

آسیب های مفصل مچ

آسیب های مفصل مچ شامل شکستگی ها در استخوان های کوچک مچ ، گیر کردن اعصاب مچ در کانال ها بعلت التهاب عضلات داخل این کانال ها و التهاب های عضلات آن میشود.
جراحی های آسیب های اعصاب مچ بسیار شایع میباشد و در صورت عدم انجام صحیح و به موقع توانبخشی ممکن است اثر جراحی نیز موقت باشد و آسیب مجددا ایجاد گردد.
سندروم تونل کارپ ، التهاب تاندون‌ها؛ شکستگی ها و … پس جراحی مستلزم توانبخشی به موقع و اصولی می‌باشند که شما میتوانید با بهره‌گیری از متخصصین توانبخشی در مرکز کاردرمانی افرا ورامین از درمان صحیح استفاده کنید.
. CTS سندروم تونل کارپ:
گیر کردن عصب مدین در تونل مچ دست بر اثر التهاب تاندون های مچ دست و انگشتان باعث فشار به عصب و از کار افتادن عضلاتی می‌شود که از آن عصب تغذیه میشنود.
درد و حس گز گز و مور مور در سمت رادیکال کف دست ؛ (انگشت شست ، اشاره میانی و نیمه سمت شست در انگشت حلقه) از علائم این آسیب است که به تدریج باعث از کار افتادگی انگشتان می‌شود.
درمان پس از جراحی توسط متخصصان توانبخشی بسیار اهمیت دارد چراکه نتیجه جراحی بستگی به توانبخشی پس از آن دارد.

بیشتر بخوانید: سندروم داون چیست؟ علائم و روش های درمان آن

تشکر از توجه شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟