اختلال بیش فعالی| علت بوجود آمدن و انواع آن

اختلال بیش فعالی

اختلال بیش فعالیAttention Distinction Hyper Activity

اختلال بیش فعالی اختلالیست که کودکان در کنترل رفتار خود دچار مشکل می‌شوند. در برخی مکان‌ها بسیار پر سر و صدا هستند و در  برخی مکان‌ها آرام و قرار دارند. این کودکان در مدرسه دچار اختلالات تحصیلی می‌شوند.

بیشتر بخوانید : فلج مغزی و انواع و روش های درمان آن

انواع اختلال بیش فعالی:

۱)فقط نقص توجه: آرام هستند اما توجه ضعیفی دارند بنابراین به علت آرام بودن کلشان نادیده گرفته می‌شوند.در دختران بیشتر است.

۲)تنها حرکات تکانه ای دارند: عدم توجه دیده نمی‌شود و تنها آرام و قرار نداشته‌اند و شلوغ بودن مشاهده می شود.

۳)ترکیبی از ترکیبی از نقص توجه تمرکز به همراه تکانه و عدم آرام و قرار: این کودکان تمام علائم را با هم دارند و همزمان نقض توجه و بی‌قراری را نشان می‌دهند.

تعریف اختلال بیش فعالی

بیشتر بخوانید : اختلال یادگیری| ویژگی ها و راه های درمان آن

بیش‌فعالی در بزرگسالان:

بی دقتی و توجه نداشتن به موارد آموزشی مثل گوش دادن به سخنرانی ،درس و مکالمات عادی. در مکالمات به حرف طرف مقابل گوش نمی‌دهند و متوجه کلام طرف مقابل نمی‌شوند . که نیاز به توجه ذهنی دارند علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. جا گذاشتن وسایل در جاهای مختلف. عدم توجه در فعالیت‌های متوالی و مستلزم توجه تمرکز. عدم توانایی در انجام دستورات. عدم توانایی آرام بودن در موارد و جاهایی که مستلزم آرام بودن می‌باشد.تکانه ای بودن و عدم درک خطر.بی قراری .حرف دیگران را بریدن .

 

علت به وجود آمدن

در حال حاضر علت دقیقی برای adhd شناخته نشده است و علت اصلی آن کماکان ناشناخته باقی مانده اما تحقیقات اخیر نشان داده که ژنتیک عامل مهمی در بروز این بیماری است. علاوه بر ژنتیک عوامل زیر هم می‌تواند در بروز علائم بیش فعالی دخیل باشند:

آسیب مغزی ،قرار گرفتگی در معرض محیط آلوده در دوران بارداری ،مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری ،زایمان زودرس وزن کم نورتر هنگام تولد. برخی خوراکی‌ها هم می‌تواند علائم adhd را افزایش دهند؛شامل موادقندی،کافئین ها ،نگهدارنده شامل بستنی های کارخانه ای ،نوشابه، شکلات ،قهوه و….

انواع اختلال بیش فعالی

بیشتر بخوانید : اوتیسم |عملکرد کاری و ملاک های تشخیص اوتیسم

عوارضADHD

از عوارض بارز این اختلال این است که کودک مشکلات تحصیلی را نشان می‌دهد .همچنین عدم درک خطر نیز از علائم بارز این بیماری می‌باشد مانند عدم توجه هنگام عبور از خیابان یا علاقه به انجام کار های خطرناک …

در صورت عدم درمان افراد مبتلا به adhd علائمی مانند بزهکاری اجتماعی ، تبهکاری ، مشکلات ارتباطی ، مشکلات خانوادگی  و…از عوارض این اختلال می‌باشد.

 

تشخیصADHD

برای تشخیص باید از متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان کمک گرفت. جهت درمان ابتدا باید تشخیص صحیح از روانپزشک گرفته سپس درمان توانبخشی ،دارویی و… انجام شود.

درمان توانبخشی مهمترین قسمت در درمان افراد مبتلا به adhd می‌باشد. کار درمانگران و گفتار درمانگران از افراد مهم در پروسه درمان کودکان بیش‌فعال می‌باشند.

1- مشکلات گفتاری شامل: اضافه گویی،تاخیر کلامی،سرعت بالا یا کم در کلام،تلفظ اشتباه برخی حروف،گفتار بهم ریخته و آشفته،لکنت و….

2- مشکلات حسی شامل: مشکلات حس تعادلی،وستیبولار،عمقی و…این حس ها ممکن است دچار بهم ریختگی و عدم یکپارچگی باشند.

مهمترین مشکلات کودکان adhd در زمینه اختلالات حسی می‌باشد که تمرینات sensory integration یا یکپارچگی حسی به درمان این کودکان کمک شایانی میکند. این یکپارچگی حسی به آرام شدن کودک منتهی می‌شود در نتیجه به بالا بردن توجه،تحمل کاری،بهبود مهارت های تحصیلی،کاهش تکانه و جنب و جوش و… کمک میکند.

ما در مرکز تخصصی افرا با بهره‌گیری از نیروهای مجرب و با سابقه به طور دقیق و کامل به ارزیابی و معاینه مشکلات این کودکان شامل مشکلات رفتاری، شناختی ، گفتاری ،حسی، تحصیلی و…می پردازیم.

جلسات و کلاس‌های گفتار درمانی و کاردرمانی شامل : گفتار درمانی انفرادی،گفتاردرمانی گروهی،کاردرمانی ذهنی،کاردرمانی درکی_ حرکتی،کاردرمانی حسی_حرکتی ،کاردرمانی گروه درمانی با اهداف مختلف به صورت تخصصی اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید : سنجش ورود به مدسه، هدف و آیتم های مورد ارزیابی در آن

علت به وجود آمدن بیش فعالی

اهداف گفتار درمانی در بیش فعالی:

گفتار درمانی در کودکان بیش فعال با مشکلات گفتاری مطابق مشکلات گفتاری آنها که ممکن است مواردی مثل لکنت، تند حرف زدن ،دیر حرف زدن،تاخیر کلامی و…باشد برنامه ریزی های لازم برای درمان را انجام داده و جلسات را به صورت تخصصی به دو شکل گروهی و انفرادی برای کودکان بیش‌فعال برگزار میکند.

کاردرمانی ذهنی در کودکان بیش‌فعال: این بخش از کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی افراد در مواردی مانند تحمل کاری کودکان،انواع توجه و تمرکز، مشکلات تحصیلی، آمادگی برای ورود به مدرسه ، آیتم های مورد نیاز برای پیش دبستانی ،انواع حافظه،هماهنگی اندام ها،هماهنگی چشم و دست و… به صورت تخصصی ارزیابی و درمان می‌شود.

کلینیک افرا در حوزه های ذکر شده از افراد متخصصی بهره‌ گیری نموده است.

افراد دارای بیش فعالی به طور قطع نیاز به استفاده از جلسات کاردرمانی حسی _حرکتی(sensory motor )و درکی_حرکتی (perceptual _motor) دارند.تا موارد یکپارچگی حسی ،تحمل کاری و…در آنها اصلاح شود. برخی اهداف این جلسات شامل یکپارچگی حسی ،بالابردن سطح توجه،تحمل کاری ،بهبود هماهنگی اندام ها،کاهش حرکات اضافه و جنب وحوشو… می‌باشد .

یکی از علل جنب و جوش در کودکان بیش فعال وجود مشکلات حسی شامل حس عمقی حس وستیبولار می‌باشد.در جلسات حسی_حرکتی و درکی _حرکتی این موارد به صورت تخصصی ارزیابی و مورد درمان قرار خواهد گرفت.تحریکات حس عمقی،وستیبولار و دیگر حس ها تاثیر بسزایی در درمان کودکان با اختلال بیش فعالی دارد.

گروه درمانی در کودکان بیش فعال:

در کلینیک افرا جلسات منظم گروه درمانی با اهدافی مانند درک نوبت و رعایت نوبت ،آموزش همکاری و ارتباط اجتماعی،آمچزش آرام بودن در کلاس،توجه داشتن در حین انجام فعالیت های گروهی و در حضور کودکان دیگر و…می باشد که ارزیابی دقیق کودکان قبل از شرکت درگروه توسط درمانگر گروه درمانی انجام می‌شود و پس از ارزیابی و سطح‌بندی شده وکودکان  متناسب با سطح خود در جلسات گروه درمانی  شرکت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: سکته مغزی، بررسی علائم و علت های آن

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟