کاردرمانی در کودکان و مشکلات آن

کاردرمانی ذهنی و جسمی در کودکان

کاردرمانی در کودکان

به طور کلی کاردرمانی با هدف رساندن فرد به استقلال در انجام فعالیت های روزمره زندگی میپردازد.

فعالیت های هدفمند کودکان در درجه اول بازی کردن؛ در بعد از آن تحصیل است که در جوامع امروزی مهم ترین اهداف والدین برای فرزندانشان است.

مشکلات کودکان که با کاردرمانی در ارتباط است شامل مواردی میشود که استقلال کودک را تحت الشعاع خود قرار میدهد و به طور کلی شامل کودکانی میشود که دارای مشکلات ذهنی، جسمی و یا هردو مورد را دارا باشند.

بیشتر بخوانید: ادراک دیداری مشکلات و روش های درمان آن

مشکلات جسمی در کودکان

این مشکلات نیز به علت بیماری ها و عارضه های گوناگونی ایجاد میشود ائم از:

فلج مغزی ، اختلال متابولیک ، سندروم دان، تاخیر حرکتی، ضربه مغزی ، آسیب های ارتوپدی و…

ما در کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی افرا ورامین با بهرگیری از تیمی مجرب به ارزیابی و بررسی مشکلات ذهنی و جسمی کودکان شما میپردازیم.

کاردرمانی جسمی در کودکان

کاردرمانی جسمی در کودکان

در صورت وجود هر کدام از موارد فوق شما میبایست پس از ارجاع از پزشک متخصص در آن حوزه به سرعت به کاردرمانی جسمی مراجعه کنید؛

  • اهداف کاردرمانی جسمی رساندن کودک به استقلال جسمی در فعالیت هایی مثل گردن گرفتن، نشستن ، راه رفتن یا سایر حرکات کودک بپردازد که با تکنیک های تقویت عضلانی عضلات ضعیف یا رها سازی یا کاهش توان عضلات میباشد.
  • همچنین آسیب های ارتوپدی و مشکلات ضعف دست و مشکلات دستورزی نیازمند استفاده از خدمات کاردرمانی جسمی میباشد.
  • همچنین تجویز اسپیلینت و وسایل کمکی دست و یا پا نیز متناسب با ارزیابی های انجام گرفته توسط همکاران کاردرمان در بخش جسمی انجام میشود.

بیشتر بخوانید: سندروم داون علائم و روش های درمان آن

مشکلات ذهنی در کودکان

این مشکلات میتواند ناشی از عارضه هایی مانند عقب ماندگی ذهنی ، اتیسم،فلج مغزی ، اختلال متابولیک، بیش فعالی ، نقص توجه و سایر آسیب ها و بیماری ها باشد.و یا اینکه این بدون عامل باشد مانند اختلال یادگیری و…

کاردرمانی ذهنی در کودکان

کاردرمانی ذهنی در کودکان

  • ارزیابی موارد تمرکز توجه، مشکلات شناختی ،مشکلات تحصیلی و اختلالات یادگیری،  مشکلات حسی و عدم یکپارچگی حسی ، مشکلات هماهنگی چشم و دست ، چشم و پا و…
  •  ارائه برنامه تمرینی در منزل به خانواده تا رساندن کودک به حداقل مشکلات از اهداف این بخش از کاردرمانی است.
  • کاردرمانی ذهنی در صورت شروع به موقع توسط خانواده و پیگیری منظم آنها تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی مشکلات ذهنی و شناختی کودکان دارد که میتوانید با مشورت گرفتن از همکاران ما درمرکز توانبخشی افرا ورامین موارد مورد نیاز درباره کودکتان را بدانید.
  • در موارد عارضه های خاص مانند اتیسم ، اختلال یادگیری ، سندرم دان و … شروع زودهنگام و استفاده از درمانگران متخصص ومجرب بسیار مهم است ؛ که متاسفانه برخی از خانواده ها این موارد را جدی نگرفته و باعث تاخیر در روند کودک خود میشوند.
  • جالب است بدانید که سن طلایی برای درمان توانبخشی این عوارض از معمولا از 2/5 سالگی تا حدود 6 سالگی است که متاسفانه برخی بر این باورند که کودک من پس از بزرگ شدن و یا پس از مدرسه رفتن خود به خود خوب میشود که این امر مانع از پیشرفت کودک و عامل از دست دادن سن طلایی او خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سکته مغزی بررسی علائم و علت های آن

کاردرمانی ذهنی در مرکز افرا دارای سه بخش است:

  1. ادراکی _حسی حرکتی
  2.  شناختی
  3. گروه درمانی

بخش ادراکی _حسی حرکتی کاردرمانی ذهنی

1- بخش ادراکی _حسی حرکتی کاردرمانی ذهنی

در بخش ادراکی _حسی حرکتی به ارزیابی و درمان اختلالات حسی ؛ بالا بردن تحمل کاری کودکان، بازی درمانی، یکپارچگی حسی ؛ هماهنگی حرکات، برنامه ریزی حرکتی، کاهش شیطنت آنها، مهار حرکات اضافه، درک دستور ، انجام صحیح دستورات و... به صورت تخصصی میپردازیم.

 همراهی خانواده در روند درمان توانبخشی نقش به سزایی در بالا بردن راندمان کودک درجلسات توانبخشی او دارد؛ به طور مثال در برنامه های آموزش ماساژ به خانواده نیاز به همکاری و استمرار این همکاری جهت پیشرفت کودک است.

 

بخش شناختی کاردرمانی ذهنی

2- بخش شناختی کاردرمانی ذهنی

در بخش شناختی نیز موارد سطوح مختلف شناخت مانند اطلاعات کلی شامل شناخت رنگ ها، میوه ها،حیوانات،اشیا، جهت ها، انواع توجه و تمرکز،حافظه، موارد دست ورزی، اختلالات یادگیری و …. میپردازیم.

 

بخش گروه درمانی کاردرمانی ذهنی

3- بخش گروه درمانی کاردرمانی ذهنی

در قسمت گروه درمانی ؛ کودکان به صورت جمعی و متناسب با اختلالاتی که دارند در کلاس حاضر شده و برنامه های گروه متنی برحل مشکلات کودکان چیده خواهد شد ؛ برخی از اهداف گروه درمانی شامل : آموزش ارتباط اجتماعی ؛ آموزش رعایت نوبت ؛ آموزش همکاری متقابل ؛ بازی های هدفمند ؛ بهبود توجه تمرکز در گروه و محیط های شلوغ ؛ بالا بردن سطح اجرای دستورات کلامی  در جمع ؛ آموزش دفاع از خود و…است.

کار تیمی و منظم در توانبخشی عامل اصلی پیشرفت مراجعین است که ما در کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی افرا با بهرگیری از تیمی متخصص در امور کاردرمانی و گفتاردرمانی تخصصی کودکان ؛برنامه های توانبخشی کودک شما را به طور دقیق ارزیابی و موارد مورد نیاز را ارائه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:ام اس چیست؟ علائم و روش های درمان آن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟